سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیوار فولادی و سازمان ملل

کمیسیر کل آژانس امداد رسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی «آنروا» وابسته به سازمان ملل متحد با تأیید صحت اطلاعات منتشر شده اخیر در خصوص اقدام مصر در ساخت دیواری فولادی در مرز خود با نوار غزه، گفت: اطلاعات به دست آمده تایید می کند که هزینه کامل ساخت این دیوار را دولت آمریکا تقبل کرده است.
«کارین ابوزید» در اظهارات خود در سمیناری در دانشگاه آمریکایی قاهره تاکید کرد: این دیوار که با نوع مستحکمی از فولاد احداث می شود، در آمریکا ساخته شده و مقاومت آن در برابر بمب ها آزمایش شده است.
ابوزید این دیوار را مستحکم تر از خط «بارلیف» دانست که قبل از جنگ اکتبر در سال 1973 میلادی در کرانه شرقی کانال سوئز احداث شد.
کمیسیر کل آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی «آنروا» تاکید کرد: ممکن است هدف از احداث این دیوار فولادی، زمینه سازی برای حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به نوار غزه باشد.
ابوزید گفت: این اقدام در راستای اجرای توافقنامه امنیتی امضا شده بین کابینه رژیم اشغالگر با «جرج بوش» رئیس جمهور پیشین آمریکا و آن هم ساعاتی پیش از ترک کاخ سفید صورت می گیرد.
این مسئول بین المللی همچنین درباره مشارکت دولت مصر در چنین سناریوهایی که تنها به نفع رژیم صهیونیستی است، ابراز تأسف کرد.
این در حالی است که مسئولان امنیتی مصر از روز جمعه تدابیر امنیتی خود را در مرز با نوار غزه به ویژه در منطقه «الاحراش» و «حی البرازیل» که تونل های مرزی زیادی در آنجا قرارداد، افزایش داده اند.

 

تکذیب مصر
منابع امنیتی مصر پیشتر گزارش های منتشر شده درباره آغاز احداث دیوار آهنی ضخیمی در طول مرز خود با نوار غزه را تکذیب کردند. در این گزارش ها تاکید شده که هدف از ساخت این دیوار از بین بردن تونل های موجود در خط مرزی مصر و نوار غزه است.
در همین راستا عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین گفت: دیواری که رژیم اشغالگر مدعی تصمیم مصر برای ساخت آن در مرز نوار غزه شده از سوی چند منبع سیاسی، اطلاع رسانی و مطبوعاتی مصر تکذیب شده است.
«رمزی رباح» در گفت وگو با شبکه خبری «العالم» از غزه، اظهار داشت: کابینه رژیم صهیونیستی شبانه روز به بهانه قاچاق سلاح، مواد منفجره و موشک از طریق تونل ها در مرز مشترک غزه و مصر به قاهره فشار می آورد و در این راه از سوی آمریکا نیز حمایت می شود.
وی پیش بینی کرد که خبرها درباره تصمیم مصر برای ساخت دیواری در مرز با نوار غزه در چارچوب تبلیغات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها مطرح شده است.
رباح از مسئولان مصری خواست تا با اتخاذ موضعی انسان دوستانه گذرگاه مرزی رفح را بازگشایی کرده و شرایط عبور کالا و شهروندان فلسطینی را تسهیل کنند.
عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین درباره تشدید اقدامات امنیتی مصر در طول مرز با نوار غزه گفت: این اقدامات می تواند در چارچوب تقویت امنیت مصر و نه ایجاد تنگنا برای نوار غزه باشد.
وی افزود: مصری ها در شرایط کنونی باید تلاش های خود را برای به جریان انداختن روند آشتی به منظور تسریع در پایان دادن به شکاف و دو دستگی داخلی فلسطینی، بازگشایی گذرگاه رفح و کاستن از پیامدهای سخت محاصره طولانی مدت نوار غزه افزایش دهند.
عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین گفت: تونل ها تنها 10 درصد از مشکلات نوار غزه در زمینه دارویی و غذایی را رفع می کند و این در حالی است که تاکنون 150 نفر از جوانان جان خود را در ریزش تونل ها از دست داده اند.
وی تاکید کرد که بازگشایی گذرگاه های نوار غزه راهکار اصولی برای رفع همه این مشکلات است.
دیوار فولادی مصر تهدیدی علیه فلسطینیان
عضو فراکسیون جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» در مجلس قانونگذاری فلسطین تاکید کرد که ساخت دیوار فولادی مصر در مرز مشترک با نوار غزه در منطقه رفح تهدیدی علیه فلسطینیان به شمار می رود.
«عاطف عدوان» در گفت وگو با شبکه خبری «العالم» از غزه، امنیت مصر را امنیت فلسطین دانست و گفت: بین ما و مصری ها مشکلی وجود ندارد که مخل امنیت مصر باشد.
وی تاکید کرد: طی سال های اخیر مشکلی وجود نداشته است که به ضرر روابط مصر و فلسطین باشد و امنیت مصر به هیچ وجه از سوی نوار غزه مورد مخاطره قرار نگرفته است.
عضو جنبش حماس افزود: هر چقدر عرصه برای ملت فلسطین تنگ شود به همان میزان برای رفع محاصره ابداعاتی صورت می گیرد و از این رو این محاصره فولادی نیز ممکن نیست مانعی در برابر ملت فلسطین باشد.
عدوان از دولت مصر خواست اقدامی انجام ندهد که ملت فلسطین از چارچوب روابط دوستانه و برادری بین دو ملت خارج شود.
وی ابراز امیدواری کرد تا چنین دیوار فولادی بین مصر و رژیم صهیونیستی ایجاد شود که دشمن مشترک فلسطینی ها و مصری ها به شمار می رود.
عضو فراکسیون جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» افزود: ما در حاکمیت و استقلال مصر مداخله نخواهیم کرد اما امیدواریم که سخنان «حسنی مبارک» رئیس جمهور مصر محقق شود که گفت، قاهره در راستای گرسنگی دادن ملت فلسطین گام بر نخواهد داشت.
بهانه جویی مصر برای ساخت دیوار در مرز غزه
با وجود تلاش برخی مسئولان مصری برای تکذیب ساخت دیوار در مرز غزه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای مصر با تأیید احداث این دیوار فولادی، در اظهاراتی عجیب و بهانه جویانه مدعی شد که این اقدام در چارچوب تدابیر امنیتی پیشگیرانه مرتبط با مرزهای مصر با رژیم صهیونیستی است.
«محمد عبدالسمیع» در گفت وگو با شبکه خبری «العالم» از قاهره پایتخت مصر، اظهار داشت: اقدام مسئولان مصری در احداث دیواری فولادی در چند نقطه در طول مرز مصر و نوار غزه در منطقه رفح مربوط به اقدامات امنیتی در مرزهای مصر با رژیم اسرائیل است.
وی مدعی شدکه این اقدامات با ملت فلسطین در غزه مرتبط نیست و یکی از شیوه های اعمال حاکمیت مصر در مرزها و مساله ای داخلی است و کسی نمی تواند در آن دخالت کند.
تشدید محاصره توسط مصر روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» اخیراً با اعلام تصمیم مقامات مصری برای احداث دیواری فولادی در عمق 20 تا 30 متری زیرزمین برای جلوگیری از حفر تونل بین خاک این کشور و نوار غزه تاکید کرد که طول این دیوار 20 کیلومتر و نفوذ و ذوب کردن آن محال است.
اسرائیل و دیوار فولادی
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت که مقامات مصری دیواری فولادی در عمق 20 تا 30 متری زیرزمین برای جلوگیری از حفر تونل بین خاک این کشور و نوار غزه ایجاد می کنند.
به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری (العالم)، در مقابل مقامات محلی در استان رفح مصر ضمن تکذیب این خبر گفتند که فعالیت های صورت گرفته برای از بین بردن درختان و خانه ها در مرز مصر و نوار غزه است تا یک محور امنیتی ایجاد شود.
این روزنامه صهیونیستی نوشت که طول این دیوار 20 کیلومتر است و نفوذ و ذوب کردن آن محال است.
هاآرتص افزود: عملیات ساخت این دیوار شروع شده و متشکل از تعدادی صفحه های فولادی است که در عمق زمین نصب می شوند.
این روزنامه صهیونیستی اضافه کرد: نیروهای امنیتی مصر اخیرا فعالیت های خود را در طول مرز مصر و نوار غزه افزایش داده و توانسته اند تعدادی از تونل ها را کشف کنند.
هاآرتص نوشت: مصری ها از کارشناسان آمریکایی برای کشف تونل ها به وسیله دستگاه های مکان یاب پیشرفته هشدار دهنده کمک خواسته اند.
به نوشته این روزنامه، یک منبع مصری نیز که خواسته بود به نامش اشاره نشود، چهارشنبه گذشته تاکید کرد: برنامه ساخت دیوار وجود دارد.
این منبع در عین حال تاکید نکرد که عملیات ساخت دیوار آغاز شده است اما گفت که بعد از ساخت دیوار نمی توان مطمئن بود که رفت وآمدهای بدون مجوز و مخفیانه بین مصر و نوار غزه برای همیشه پایان می یابد.
خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز به نقل از منابع امنیتی مصری گزارش داد که مقامات قاهره حفر زمین و نصب میله های فولادی را در نقاط مرزی این کشور با نوار غزه آغاز کرده اند.
این منابع از ارائه جزئیات در این خصوص اجتناب کردند.
«سلیمان عواد» عضو شورای محلی منطقه رفح مصر به رویترز گفت: مقامات مصری قطع درختان را در طول مرز برای ساخت راه های خاکی و نصب دستگاه های مراقبت و کنترل به منظور ایجاد امنیت مرزها آغاز کرده اند.
وی افزود: به کشاورزانی که از این اقدام در طول مرزها متضرر شده اند در ازای زیانی که از قطع درختان متحمل شده اند، غرامت مالی پرداخت می شود.
روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نیز نوشت: مسئولان مصری که خواستند به نامشان اشاره نشود، گفتند که طرح ساخت دیوار همچنان به قوت خود باقی است.
این روزنامه به نقل از ساکنان محلی نیز نوشت: عملیات ساخت دیوار در طول مرز با نوار غزه از سه هفته قبل بدون توقف ادامه دارد.
خبرگزاری آلمان «د.پ.آ» نیز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که قاهره عملیات ساخت دیوار فولادی را در طول مرزش با نوارغزه آغاز کرده است.
شاهدان عینی توضیح دادند که دیوار در عمق صدمتری از مرز در حال ساخت است.
خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» نوشت: طرح ساخت دیوار یکی از سلسله تدابیری است که قاهره به کمک آمریکای برای اجرای اقدامات سختگیرانه ضدقاچاق سلاح از پایان جنگ اخیر اسراییل علیه نوارغزه اتخاذ کرده است.
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به خبرهای منتشره از ساخت دیوار فولادی بین مصر و نوار غزه از این تصمیم مقامات مصری در صورت صحت ابراز تاسف کرد.
«یحیی موسی» از اعضای حماس گفت: این جنبش به ساخت دیوار و ایجاد موانع بین برادران اعتقاد ندارد بلکه معتقد است مرزها باید گشوده شود و بین برادران پل های ارتباطی ایجاد کرد.
وی در عین حال بعید دانست که این برنامه قابل اجرا باشد.
موسی از قاهره خواست که گذرگاه های مصر با نوار غزه را بازگشایی کنند.
دولت مصر تاکنون به این گزارش ها و خبرها بطور رسمی واکنش نشان نداده است.
برخی کارشناسان معتقدند که مصر این اقدام را تحت فشارهای آمریکا برای کمک به رژیم صهیونیستی و به منظور موثر واقع شدن محاصره ظالمانه نوارغزه که از حدود 4 سال قبل شروع شده، آغاز کرده است.
این تصمیم مصر همچنین بیانگر ناموفق بودن حملات مستمر هوایی جنگنده های صهیونیستی به مناطق مرزی مصر و نوارغزه است.
مصر بارها اعلام کرده است، برای جلوگیری از عبور و مرور فلسطینی های ساکن غزه که به علت محاصره ظالمانه با مشکلات بهداشتی، دارویی، پزشکی و غذایی مواجه هستند، دست به تخریب تونل ها و یا پر کردن آنها با گاز کرده است.
این اقدامات مصر در کنار بمباران های متوالی منطقه از سوی جنگنده های صهیونیستی تاکنون به کشته و زخمی شدن شماری از فلسطینی های غیرنظامی منجر شده است.
حملات جنگنده های صهیونیستی به مناطق مرزی مصر و نوارغزه از سال 2006 تاکنون به کشته شدن بیش از 130 فلسطینی و زخمی شدن بیش از 575 فلسطینی دیگر منجر شده است.
مصر اخیرا استفاده از گشتی های مشترک امنیتی مصری- آمریکایی را برای کشف تونل ها در دستور کار قرار داده است.
این اقدام مصر در حالی است که رژیم صهیونیستی در صورت مبادله «گلعاد شالیت» و اسیران فلسطینی مجبور خواهد بود در محاصره تحمیلی نوارغزه تجدیدنظر کند.
منبع : العالم

 

منبع : کیهان پنجشنبه 3 دی 1388- شماره 19543