سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساخت دیوار فولادی توطئه جدیدآمریکا، مصر و اسرائیل

اشاره
مردم مظلوم غزه که سال هاست در محاصره اسرائیل قرار دارند، گرچه خود را با شرایط جدید تطبیق داده و توانسته اند همچنان به مقاومت خود علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی ادامه دهند، به تازگی در معرض توطئه جدیدی قرار گرفته اند.
براساس این طرح که اضلاع مثلث آن را مصر، آمریکا و اسرائیل تشکیل می دهند، دولت آمریکا، هزینه مالی، اسرائیل تجهیزات و لوازم آن و مصر هم اجرای آن را به عهده خواهد داشت.
طرح موسوم به دیوار فولادی قرار است در مرز مصر و غزه و گذرگاه رفح در اعماق زمین اجرا شود، تا به ادعای این سه کشور، مبارزان فلسطینی در آینده نتوانند، سلاح، مهمات و مایحتاج خود را از طریق مصر به غزه منتقل کنند.
این طرح که به شدت مخفی مانده بود، زمانی فاش شد که کشاورزان ساکن در منطقه، متوجه رفت و آمدهای مشکوک مسئولان بلندپایه مصری و متعاقب آن قطع درختان در محل سکونت خود در مرز شدند.
روزنامه صهیونیستی هاآرتص که جزئیاتی از این طرح را فاش کرده آن را بسیار طرح بزرگ و مهمی به شمار آورده است که براساس آن در اعماق 30 متری زمین، ورق هایی شبیه دیوار فولادی به طول 11 کیلومتر در خاک مصر تعبیه خواهد شد.
همچنین درکنار این طرح، استفاده از تجهیزات پیشرفته الکترونیکی شامل دوربین های حساس به حرکت، سنسورها و چندین گیت امنیتی و غیره پیش بینی شده است.
گرچه تاکنون مردم منطقه و ساکنان غزه، اجرای این طرح را ناممکن می دانند و آن را به سخره می گیرند، اما در آینده ممکن است مقاومت را با خطر مواجه کند.
«اسماعیل هنیه» نخست وزیر دولت حماس چند روز پیش در مراسم بیستمین سالگرد تاسیس جنبش اسلامی حماس طی سخنانی عزم و اراده مردم فلسطین ساکن غزه در برابر فشارها و توطئه های رژیم صهیونیستی را مورد تاکید قرار داد و گفت: ما همچون کوه های فلسطینی استوار خواهیم ماند.
از زمانی که دولت آمریکا تصمیم گرفت برای تضمین امنیت اسرائیل در مرزهایش با مصر میلیون ها دلار هزینه کند، رژیم حاکم بر قاهره نیز، با آغوش باز از این طرح استقبال و همکاری بی چون و چرای خود را آغاز کرد. براساس این طرح دومرحله ای؛ ایالات متحده آمریکا، میلیون ها دلار برای احداث دیوار فولادی در اعماق زمین هزینه خواهد کرد، تا با استفاده از تجهیزات بسیار پیشرفته الکترونیکی، جلو قاچاق سلاح و هر نوع کالا به غزه را بگیرد.

نصب دستگاه های پیشرفته
فاز اول این طرح شامل نصب دستگاه های کشف کننده تونل با فناوری بسیار بالا بود و نحوه کار این دستگاه ها به این صورت است که در مقابل حرکت در داخل زمین حتی اعماق آن واکنش نشان داده و به سرعت محل حفاری شده را تشخیص و کشف خواهد کرد.
در این راستا و بر اساس این طرح دومرحله ای که از سال 2008 میلادی در مرزهای مصر با اسرائیل آغاز شد، دستگاه های کشف تونل که حجم آن به اندازه کف دست انسان است در اعماق زمین نصب شد.
برای نصب این دستگاه ها، پس از ایجاد حفره ای به عمق 15متر، از کابل های الکترونیکی برای وصل آنها در طول نوار مرزی رفح استفاده شده است.
همچنین به هر دستگاه نصب شده در زمین یک مانیتور که به کامپیوتر جداگانه ای متصل شده، اختصاص داده شده است، تا کوچکترین علائم ارسال شده مشاهده و پردازش شود.
این دستگاه ها پس از دریافت علائمی مبنی بر حرکت یا سرو صدا در یک تونل، با دقت بسیار، محل آن را نشان خواهد داد و پس از آن نیروهای امنیتی مستقر در مرز، اقدام به دستگیری افراد متهم خواهد کرد.
جالب تر اینکه، قضیه به همین جا ختم نمی شود، بلکه در خاک اسرائیل، چهار مهندس نظامی آمریکایی که بر این دستگاه ها اشراف دارند، پس از دریافت و ثبت اطلاعات، محل دقیق تونل و چگونگی فعالیت در آن را به طرف اسرائیلی خود، ارائه می دهند و پس از آن رژیم صهیونیستی، عملیات خود را آغاز می کند.
دیوار فولادی در مرز مصر
با وجود اینکه آمریکایی ها، دخالت خود را در این طرح انکار کرده اند، اما منابع فلسطینی، آن را یک طرح صهیونیستی- آمریکایی می دانند که هدف از آن ایجاد مانع در مرز مصر با غزه است تا جلو حفر تونل گرفته شود و مدت زمان اجرای آن بین شش ماه تا یک سال خواهد بود.
با وجود این، گفته می شود طرح ایجاد دیوار حائل در اعماق زمین دور از چشم رسانه های جمعی منطقه و جهان از شش ماه پیش آغاز شده و عملیات آن بسیار سری و محرمانه بوده است. اما اسرائیل به عنوان یکی از طرف های مهم در این عملیات، با هماهنگی با دولت مصر، نظارت کامل و مستقیم بر ایجاد دیوار مرزی فولادی در طول 10تا 11 کیلومتر از 13کیلومتر مرز خود با مصر داشته است.
در این میان با توجه به نرم بودن زمین در سه کیلومتر از مرز مصر و اسرائیل به دلیل نزدیکی به ساحل، در این بخش از نصب دیوار حائل منصرف شد و به جای آن دستگاه های حساس کشف تونل نصب گردید.
اما ساخت و حمل و نصب ورق های فولادی نیز برای خود داستانی دارد، چرا که این ورق های فولادی در کارخانه ای در آمریکا ساخته شده است و از طریق دریا به مصر حمل شد. کامیون های ارتش مصر نیز پس از تخلیه آنها از کشتی های آمریکایی، در یکی از پایگاه های نیروی دریایی مصر در مدیترانه، به صورت کاملا مخفیانه به مرز «العریش» در مجاورت غزه حمل کردند.
این در حالی است که بنادر «پورت سعید» و اسکندریه به عنوان بنادر نزدیک به مرز می توانست مورد استفاده قرار بگیرد اما دولت مصر از ترس لو رفتن قضیه آنها را در پایگاه نیروی دریایی خود تخلیه کرده بود.
با وجود همه مخفی کاری های دولت مصر، شاهدان محلی در شهر «شیخ زوید» این ورق های بزرگ فولادی را که بار کامیون شده بود تا به رفح برده شود مشاهده کردند.
طول هر کدام از این ورق ها 18متر و عرض آنها نیم متر و ضخامت شان 5سانتی متر گزارش شده است و طوری طراحی شده اند که قابلیت اتصال به یکدیگر را دارند.
نصب مخفیانه و بی سروصدا
برای نصب این ورق های فولادی، ابتدا مسئولان امنیتی مصر، اسرائیل و آمریکا، با انجام آزمایشات گوناگون از مقاومت آنها مطمئن شدند.
از جمله این آزمایشات، تأثیر انفجار مین و نارنجک بر آنها بود که گفته می شود، در مقابل آن مقاومت کرده و طرف های مصری، اسرائیلی و آمریکایی مطمئن شدند. که فقط انفجارهای بسیار شدید می تواند این دیوار فولادی را تخریب کند، که تقریبا با توجه به امکانات کم موجود در دست حفرکنندگان تونل، غیر ممکن به نظر برسد. با وجود این مسئولان امنیتی مصر از شش ماه پیش تاکنون در چهار کیلومتر از مسافت مرزی خود با اسرائیل و در 500 متری گذرگاه رفح آنها را نصب کرده اند.
همچنین برای قراردادن این ورق ها درعمق زمین، از دستگاه های مخصوص حفر کانال استفاده شد و پس از کندن زمین به عمق یک متر، ورق های 18متری را تعبیه و با فشار آنها را در عمق 30متری وارد کرده اند.
محل استقرار این دیوار فولادی به فاصله 70 تا 100متری، دیوار موجود مرزی در مرز غزه و مصر پیش بینی و تعبیه شده بود و طوری ماهرانه آنها را وارد زمین کرده اند که به راحتی دیده نشود.
گیت های الکترونیکی
علاوه براین اقدامات گفته می شود، آمریکا قصد دارد برای تامین هرچه بیشتر امنیت اسرائیل اقدام به نصب گیت های الکترونیکی برای کشف مواد منفجره و سلاح کند. همچنانکه محل نصب این گیت ها در رفح مشخص شده است.
براساس این گزارش، یک گردان از نیروهای زبده آمریکایی به زودی درشمال صحرای سینا مستقر و درکنار نیروهای حافظ صلح و نیروهای امنیتی مصر بر رفت و آمدها در منطقه نظارت خواهد کرد.
این اطلاعات هنگامی لو رفت که یک تیم نظامی آمریکایی سه ماه پیش به طور ناگهانی وارد منطقه العریش شد و از بیمارستان آن نیز بازدید به عمل آورد.
این تیم امریکایی که متشکل از سه نفر از افراد زبده در نیروی دریایی بود، با حضور در بیمارستان العریش از مسئولان و پزشکان آن درمورد توانایی آنها در صورت بروز حادثه ای برای ارتش آمریکا پرس وجو کردند.
مردم چه می گویند
درطرف دیگر قضیه، قاچاقچی های مصری بدون اهمیت دادن به تصمیم مصر برای ایجاد دیوار فولادی برای جلوگیری از تجارت شان، همچنان به اقدامات خود ادامه می دهند.
«ابوخالد» مصری که خود دستی دراین کار دارد، به وانت کوچکش که با گل استتار شده است، اشاره می کند و می گوید: بار آن سیمان است.
این فرد که ریش بلندی دارد متخصص قاچاق این نوع از مواد ساختمانی است و خودش هم «تونل» را که درمالکیت دارد، اداره می کند.
او که از طرف پلیس تحت تعقیب است، این احتمال را رد می کند که ممکن است ایجاد دیوار فولادی در آینده مانع از فعالیت وی شود و می گوید: ما دائما درحال کندن تونل هستیم و ایجاد دیوار فولادی شاید باعث می شود ما تونل خود را در آینده عمیق ترحفر کنیم.
از مدت ها قبل، این افراد قاچاقچی که در مرز مصر با غزه از این طریق امرار معاش می کنند، یاد گرفته اند که چگونه از دام پلیس مرزی بگریزند و به کار خود ادامه دهند.
آنها مطمئنا راهی برای فایق آمدن براین دیوار فولادی که در اعماق زمین قرار خواهد گرفت، پیدا خواهند کرد.
دراین راستا یکی از قاچاقچیان که نخواست نامش فاش شود، به تمسخر گفت: آنها (دولت مصر) پول ها را از آمریکا می گیرند و دراین گودال (دیوار فولادی) که از طرف آمریکایی ها پیشنهاد شده، می ریزند.
به اعتقاد این افراد، مصر و اسرائیل که مرزهای خود با غزه را از هنگام تسلط حماس درسال 2007 بر این بخش از خاک فلسطین بسته اند، قادر به جلو گیری از ورود قاچاق به آن نخواهند بود.
این افراد براین موضوع تاکید می کنند، که حتی اگر تونل ها برای حمل سلاح برای حماس مورد استفاده قرار می گیرد، باز این حق 5/1میلیون ساکن غزه است که مواد غذایی مورد نیاز خود را از آنها به دست آورند.
ابوخالد که خود گویا در قاچاق سلاح دستی دارد در مورد ساخت دیوار فولادی می گوید: دلایل زیادی وجود دارد که ساخت این دیوار با شکست مواجه شود، چرا که افراد دست اندرکار در حفر تونل، مسلما از راههای دیگری، کالاها را به غزه ارسال خواهندکرد.
وی اضافه می کند: شاید درگذشته مردم غزه خواستار دریافت سلاح بودند و ممکن بود دولت حماس سلاح سنگینی بخواهد، اما امروز آنچه که از طرف مردم غزه مطالبه می شود، سوخت و مواد غذایی است.
این در حالی است که طی روزهای اخیر، شاهدان و ساکنان منطقه مرزی مصر با غزه این موضوع را مورد تاکید قرار دادند که ساخت دیوار فولادی برای جلوگیری از حفر تونل، از مدت ها قبل آغاز شده است، اما با وجود این شایعات دولت مصر همچنان دراین مورد سکوت اختیار کرده است، در حالی که روزنامه اسراییلی هاآرتص، خبر آن را در صفحه اول خود به چاپ رسانده است.
با وجود این دست اندرکاران در حفر تونل گفتند، حتی اگر این دیوار فولادی در زمین ایجاد شود، نخواهد توانست جلو کار آنها را بگیرد، بلکه ممکن است مانع حفر تونل های کوچک شود و دراین صورت آنها از افزایش قیمت کالا به دلیل محدودیت های به وجود آمده در آینده سود خواهند برد.
وی متذکر می شود، این افراد به کار قاچاق کالا تا مادام العمر ادامه خواهند داد، مگر اینکه، درآمدی دیگر با منافع بیشتری در آینده به دست آورند.
جالب اینکه وی قبل از این کار به شغل آموزگاری در مدارس ابتدایی اشتغال داشت، اما آن را رها کرد و به کار اداره کردن تونل های قاچاق روی آورد.
در طرف دیگر مرز مصر (در غزه) نیز دست اندرکاران حفر تونل با مدارک بالای علمی و تخصص های مختلف وجود دارند که شبانه روز از این طریق، امرارمعاش می کنند و با وجود بمباران های شدید اسراییل که هرچند وقت تونل ها بر سر آنها خراب می شود و در اعماق خاک مدفون می شوند، بازهم به کار خود ادامه می دهند.
اقدامات امنیتی
دولت مصر پس از اینکه طرح ایجاد دیوار فولادی در مرز با غزه، توسط مردم و رسانه ها لو رفت، اقدام به اتخاذ اقدامات شدید امنیتی، برای جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر جزئیات این طرح کرد.
مأموران امنیتی مصر، به بهانه وجود تونل های قاچاق در منطقه رفح به بخش مرزی صلاح الدین که علامت مرزی شماره 4 در آن قرار دارد، یورش برده و اقدام به جست وجوی خانه ها و زمین های اطراف پرداختند.
درحالی که فاصله آنها بین 120 تا 130 متر با مرز فاصله داشت، آنها برخی از افراد را به اتهام مشارک درحفر و اداره تونل بازداشت، و با خود بردند، بدون اینکه سلاح یا کالایی را از آنها به دست آورند.
به ادعای مقامات امنیتی مصر، درماه دسامبر نزدیک به هفت کانال حفر شده توسط قاچاقچیان، کشف و تخریب گردید. مقامات مصری تاکید کردند که بازرسی های امنیتی تا اوایل سال جدید میلادی ادامه خواهد یافت.
گرچه مأموران امنیتی در عملیات خود توانستند یک تونل قاچاق میوه به غزه را کشف و جعبه های میوه موجود در آن را مصادره کنند، اما تاکنون سخنی از کشف سلاح و مهمات نه در این منطقه و نه درمنطقه ابوطویله در شهر مرزی شیخ زوید برخلاف ادعای اسراییل سخنی به میان نیامده است.
برخی از منابع امنیتی مصر نیز گفتند در این راستا، دولت اقدام به افزایش نیروهای نظامی خود در شهرهای مرزی رفح و شیخ زوید کرده است تا با استفاده از آنها و در ادامه عملیات مبارزه با قاچاق، منازل و محل سکونت مرزنشینان را تفتیش کند.
اما با وجود همه ابهامات ایجادشده ازسوی مسئولان مصری، روزنامه صهیونیستی هاآرتص به نقل از یک مقام بلندپایه امنیتی نوشت: از مدت ها قبل به کار احداث دیوار فولادی به عمق 30 متر در خاک مصر برای جلوگیری از حفر تونل توسط قاچاقچیان آغاز شده است.
به نوشته این روزنامه صهیونیستی، طرح ایجاد دیوار فولادی پس از آن به مصر تحمیل شد که آمریکا، فشارهای مضاعفی برای احداث آن به دولت حسنی مبارک وارد کرد و در صورت ایجاد آن، حفر تونل و عبور از ورق های فولادی ناممکن خواهدبود.
امنیت اسرائیل مهم است
رژیم صهیونیستی برخلاف دولت مصر که تلاش می کند، موضوع احداث دیوار فولادی را انکار کند، در رسانه های جمعی خود و از زبان مسئولان بلندپایه آن به کرات این موضوع را با افتخار اعلام کرده است.
به نوشته روزنامه صهیونیستی «معاریو»، تصمیم برای احداث دیوار فولادی از سوی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان یک طرح استراتژیک برای تأمین امنیت اسرائیل اتخاذ شده است.
معاریو نوشت: این موضوع پس از یک سلسله بحث ها در بین طرف های امنیتی و سیاسی و مالی در اسرائیل اتخاذ شده است و به اعتقاد نتانیاهو احداث این دیوار می تواند در آینده از قاچاق گسترده سلاح و مهمات ازطریق خاک مصر به غزه جلوگیری کند.
این روزنامه صهیونیستی درمورد طرح احداث دیوار فولادی که قرار است تا تابستان آینده به اتمام برسد متذکر شد: این طرح از تلفیق دو طرح پیشنهادی وزارت ارتش و وزارت امنیت اسرائیل به وجود آمده است.
به نوشته این روزنامه، در ابتدا وزارت ارتش اسرائیل پیشنهاد ایجاد دیواری همانند دیوار فعلی در کرانه باختری با هزینه ای بالغ بر 5میلیارد «شیکل» (واحد پول اسرائیل) داده بود.
طرح دوم نیز که از سوی وزارت دارایی اسرائیل و با هزینه ای بالغ بر 450میلیون شیکل پیشنهاد شده بود، عبارت از ایجاد یک دیوار سیم خاردار هوشمند بود.
به هرجهت اسرائیل که دوست دارد خود را با دیوارهای بلند و قطور محصور کند، بعید نیست در آینده علاوه بر دیوار فولادی، یکی از این طرح ها را در مرز خود با مصر به طول کیلومترها، عملی کند. البته این موضوع در گذشته این قوم نیز وجود داشته است چرا که آنها همیشه در طول تاریخ خود را برتر از سایر اقوام دانسته و به دور خود حصاری کشیده و از دیگران جدا کرده اند.
این درحالی است که سردمداران رژیم صهیونیستی در سازمان ملل و مجامع بین المللی با کمال بی شرمی خواستار زندگی مسالمت آمیز با اعراب و مسلمانان و پای بندی به قوانینی جهانی می شوند، اما دست آنها در دنیا رو شده است و حنای شان رنگ باخته است.
واکنش به احداث دیوار
در همین حال پس از رسانه ای شدن احداث دیوار فولادی در مرز غزه، روزنامه دولتی «الجمهوریه» طی مقاله ای در توجیه این اقدام دولت، آن را حق مسلم مصر برای حمایت شهروندانش از دشمنان عنوان کرد و به شدت به جنبش اسلامی حماس حمله کرد.
در این مقاله طولانی که در صفحه نخست الجمهوریه به چاپ رسید، آمده است: در حقیقت، این موضوع (احداث دیوار فولادی) ادامه دیوار فعلی موجود در مرز مصر با غزه است که بخش بیرونی آن قابل مشاهده است ولی بخش دیگر آن در زیرزمین قرار می گیرد.
به نوشته این روزنامه روش استفاده شده در احداث این دیوار مرزی، تازگی ندارد و در همه جاهای دنیا به کار می رود و استفاده از ورق های سخت فولادی با عرض نیم متر در طول 18متری امری عادی به نظر می رسد.
این روزنامه با اشاره به مخالفت های مردم مصر با این طرح نوشت: برخی ها عنوان می کنند که مصر با تنگ تر کردن حلقه حفر کنندگان تونل، در محاصره غزه شرکت کرده است، اما این افراد فراموش کرده اند، قاچاق سلاح ازطریق تونل های صحرای سینا نه تنها زیر سؤال بردن حاکمیت مصر، بلکه بی احترامی به قوانین بین المللی است.
روزنامه الجمهوریه تاکید کرد: این حق مصر است که دیوار محکمی در مرز خود داشته باشد، تا حتی لودرها، نتوانند آن را تخریب کنند، همانطور که سال 2008 با تخریب دیوار مرزی، هزاران نفر از مردم غزه وارد خاک مصر شدند.
این روزنامه با انتقاد شدید از حماس، مسئولان آن را عامل در محاصره قرار گرفتن 5/1 میلیون فلسطینی در غزه دانست و نوشت: حماس بایستی با امضای موافقت نامه، امنیت دائمی گذرگاه رفح را تضمین کند، درغیر این صورت مردم آن گشنه و تشنه و بدون آب و غذا خواهند بود.
روزنامه الجمهوریه پا را از این هم فراتر گذاشته و نوشت: این حماس است که باعث شده است مردم غزه محاصره شوند، نه دیوار فولادی درحال احداث از سوی مصر.
اما گویا مسئولان این روزنامه فراموش کرده اند که دولت حسنی مبارک بارها و بارها، سعی کرده است با استفاده از حربه محاصره، اراده مردم غزه را شکسته و آنها را به زانو درآورد و تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی در ژانویه سال 2008 نیز با هماهنگی و تشویق قاهره و برای وارد کردن ضربه کاری به راه افتاده بود.
احداث دیوار فولادی، به دستور آمریکا و اسرائیل و در اعماق خاک مصر گرچه به مذاق سردمداران آن کشور خوش آمده بود اما با واکنش های مختلفی از سوی مردم و احزاب مخالف دولت حسنی مبارک مواجه شد.
اخوان المسلمین به عنوان بزرگترین گروه مخالف دولت در مصر، این اقدام را در راستای اقدامات قبلی دولت حسنی مبارک برای تنگ تر کردن حلقه محاصره و خوش خدمتی به اسرائیل و آمریکا برای دریافت کمک های مالی و تسلیحاتی ارزیابی کرده و آن را محکوم کردند.
دراین راستا، برخی از روزنامه ها از جمله المصری الیوم و المصریون، با درج مقالاتی به تجزیه و تحلیل این اقدام از نظر صاحبنظران سیاسی پرداخته و آن را مخالف با منافع مردم مصر دانسته اند.
از طرف دیگر، به غیراز یکی دو روزنامه دولتی غیرمطرح در مصر، حتی روزنامه دولتی و معتبر «الاهرام» از این طرح دفاع نکرد و فقط به درج نقطه نظرات برخی از مسئولان مصری اکتفا کرد.
مسئولان آمریکایی نیز با پنهان کردن قضیه تلاش کردند که این طرح را یک طرح کاملا مصری اعلام کنند و خود را کنار بکشند. «جفری ویلتمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و سفیر سابق آمریکا در لبنان در واکنشی شتاب زده گفت: تصمیم احداث دیوار فولادی در مرز مصر با غزه، یک تصمیم کاملا مصری بوده است که از سوی دولتمردان آن اتخاذ شده اما سردبیر روزنامه الاهرام این سخن ویلتمن را سخنی خنثی عنوان کرد که نه این موضوع را تایید و نه آن را نفی می کند.
ویلتمن در گفت وگو با شبکه خبری الجزیره، اظهار داشت: دولت مصر هر طوری که منافعش ایجاب کند، تصمیم گیری خواهد کرد.
«اسامه سرایا» سردبیر الاهرام نیز گفت: بنابراین خبر احداث دیوار فولادی در مرز غزه، همچنان در هوا خواهد ماند، چرا که نه تصویری از این دیوار مشاهده می شود و نه اینکه هیچ مسئول مصری آن را تایید می کند.
اما موضع «کارین ابوزید» نماینده آژانس «اونروا» در غزه بسیار شجاعانه و صریح است وی طی گفت وگویی با شجاعت تمام، اعلام کرد که این دیوار که از ورق های فولادی بسیار سخت و غیرقابل نفوذ است در مرز مصر و غزه درحال ساخت است.

 

منبع : کیهان پنجشنبه 3 دی 1388- شماره 19543